چاپ
فیلم های جشنواره در یک قاب/3 چراغ های ناتمام؛ گنجینه بدون اسرار فیلمساز!

30نماایران:فیلم داستان نویسنده ای است که با وجود داشتن اصول و تن ندادن به ارتزاق زندگی به هر شیوه ای در مسیری قدم می گذارد که نیازمند واکاوی یک گنجینه است و این گنجینه که می توان از آن به عنوان دفاع مقدس یاد کرد، همچنان می تواند موضوع بسیاری از فیلم ها باشد

حمید غفاریان – «چراغ های ناتمام» که به عنوان اولین تجربه فیلمساز در بخش مسابقه سی و پنجمین جشنواره فیلم حضور دارد، با اینکه دست به موضوع دفاع مقدس از نگاه یک نویسنده می زند و در نگاه کلی حرف بدی هم قرار نیست بزند اما در ساختار سینما به شدت تخت و سطحی روایت می شود که با وجود یک ایده شفاهی که جذاب به نظر می رسد اما سینما در آن به حلقه مفقوده تبدیل شده است و در ابتدایی ترین جزییات روایت و لحن الکن نشان می دهد.

فیلم داستان نویسنده ای است که با وجود داشتن اصول و تن ندادن به ارتزاق زندگی به هر شیوه ای در مسیری قدم می گذارد که نیازمند واکاوی یک گنجینه است و این گنجینه که می توان از آن به عنوان دفاع مقدس یاد کرد، همچنان می تواند موضوع بسیاری از فیلم ها باشد اما پرداخت به این گنجینه نیازمند رعایت خود سینما است چراکه نگه داشتن مخاطب در این زمانه کار آسانی نخواهد بود و موضوع دفاع مقدس هم نیازمند شناخت بیشتر است همانطور که امیرحسین مهدویان با یک شمایل کلی سال آینده توانست در «ایستاده در غبار» خوب ظاهر شود.

انتخاب بازیگران هم در نوع خود عجیب به نظر می رسد، استفاده از مجید صالحی جدای از شخصیت تیپیکال که در فیلم ها و سریال های تلوبزیونی ظاهر شده است، اتفاق ویژه ای برای فیلم محسوب نمی شود و برعکس به ضد خودش تبدیل شد، شاید تجربه های عطاران در دهلیز، فیلمساز را وسوسه کرده است تا به جای تمرکز روی فیلم دست به کشف و تجربه تازه زده باشد که ضرورت آن به هیچ وجه احساس نمی شود به جز برای خود مجید صالحی که می تواند شروع تجربه تازه ای باشد که موفق نبوده است.

فیلم که با بودجه بنیاد روایت فتح ساخته شده است در نوع خودش از تله فیلم هم عقبتر می ایسند، در نظر بگیرید اگر قبل از مواجه شدن نویسنده با گنجینه به کل حذف شود، با این حال ضربه ای به فیلم که وارد نمی کند،هیچ.تازه به نوع روایت فیلم هم کمک بسیاری می کند،البته بحث چگونه انتخاب شدن نویسنده برای این گنجینه، مسئله ای است که در فیلم حفره بسیاری دارد و فیلمساز در معرفی سفارش دهنده و دلایل این انتخاب منفعل عمل می کند.پ

«چراغهای ناتمام» همانطور که از اسم فیلم هم برمی آید، نشان دهنده این است که این گنجینه حرفهای بسیاری دارد اما معلوم نیست مخاطبش چه گروهی است و چه محفلی که قطعا تعداد آن مخاطب ها اندک هستند، پس مخاطب میلیونی سینما چه می شود؟!

کلمات کلیدی :

اگر این مطلب را مفید ارزیابی کردید لطفاً به اشتراک بگذارید :