چاپ
زادبوم؛ سرخورده در زمانه

30نماایران:حمید غفاریان - داودی در این فیلم اسیر نمادگرایی هایی شده که برآمده از ناراحتی وی در دوران سیاسی کشور است که به فیلم وصله ناجوری است و فیلمسازی مثل او برای بیان این نمادسازی ها ساخته نشده، جرا که صراحت وی در مصاحبه هایش بیشتر از فیلمسازی اش است

«زادبوم» محصول سال ۸۷ که به دلیل برخی مشکلات تاکنون فرصت اکران را پیدا نکرد و البته این فیلم هم مانند برخی آثار که موضوع زمانه خودش را به لحاظ داستانی و حتی ساختار برمی گزیند، کهنه می شوند و دیدن دوباره آنها تجربه تازه ای را به دنبال ندارد همانطور که الان دیدن «نان,عشق و موتور ۱۰۰۰» و یا فیلم اخیر او «رخ دیوانه»  غریب و بی مصرف می آید، «زادبوم» هم به همین شکل است، شاید روزگاری صحبت درباره آقازاده ها و زندگی اشتباهی دولتمردان عبور از خط قرمز محسوب می شد اما اکنون در تیتر اخبار درباره اختلاس آقازاده ها و یا حتی در مناظره های مهم انتخاباتی مستقیما دختر وزیر آموزش و پرورش به عنوان یکی از آقازاده هایی که با استفاده از رانت توانسته پوشاک وارد کند معرفی می شود و یا معاون اول دولت قبل متهم به اختلاس مالی می شود و یا جدیدا سریالی در همین صداوسیما ساخته شده است که به زندگی یک وزیر به عنوان جایگاه کمدی پرداخت می شود، پس لازم است در سال ۹۶ اگر بخواهیم فیلمی با این مضامین ببینیم با یک پرده برداری بزرگ مواجه باشیم که پیش از اینها مصطفی کیایی با فیلم نسبتا ایده آل «خط ویژه» به آن نزدیک شده بود و داودی که حالا بعد از ۹ سال فیلمش روانه اکران شده است از بدشانس ترین فیلمسازها می تواند باشد که هم خودش و فیلمش سرخورده شده اند.

«زادبوم» با صحنه ای از یک فضای تبلیغاتی برای انتخابات آغاز می شود و البته حرف های بزرگی که مطرح می شود، این انتظار را ایجاد می کند که با فیلم بزرگی به لحاظ سیاسی مواجه باشیم و بعد پرشی داریم به اروپا و بهرام رادان را می بینیم که نزد یک خانه پرفسور می رود و تقاضای کمک می کند به همین شکل به دبی می رویم و با دختر و پسری مواجه می شویم که در حال طلاق گرفتن هستند و از قضا این دختر خانم فرزند همان فرد سیاسی است که دیده ایم و در ادامه به دنیای لاک پشت ها و زندگی ناراحت کننده عزت الله انتظامی می رویم که با دوبله مضحک میرطاهر مظلومی روی جلال پیشواییان میرسیم که قرار است انتظامی نماینده سرهنگ های فراری را ببینیم که نشسته اند تا روزی به همان قدرت خود برگردند و این را تنها با فحش دادن به نظام روی آنتن تلویزیون های سیاسی می بینند.

به نظر این حجم واکاوی زندگی ها و روایت های مینیمال حلقه مفقوده ای است که می خواهد شخصیت پردازی دقیقی از یک خانواده داشته باشد اما اگر هر کدام از این پازل ها و زندگی ها نباشد برای نقص مضمون چقدر می تواند تاثیر گذار باشد؟! فیلمنامه ضرباهنگ خودش را تنها روی مسعود رایگان دارد و باقی ضربه گیر فیلمنامه هستند و در جاهایی فیلم را متوقف می کنند اما شخصیت سیاسی وی هم به درستی ترسیم نمی شود و لازم بود که جدای از اشتباهاتی که در زندگی اش دائم گوشزد می شود حداقل کاری را هم که انجام داده روایت می شد که با گذشت مدت کوتاهی که از تهران به قشم می آید حقارت وی دربرابر مامور محیط زیست عیان می شود که شاید تا مدتها چنین میزانسنی برای این آدمها ایجاد نشود.

داودی در این فیلم اسیر نمادگرایی هایی شده که برآمده از ناراحتی وی در دوران سیاسی کشور است که به فیلم وصله ناجوری است و فیلمسازی مثل او برای بیان این نمادسازی ها ساخته نشده، جرا که صراحت وی در مصاحبه هایش بیشتر از فیلمسازی اش است و در «زادبوم» هم سعی می کند علاوه بر نمادسازی هایی که برای بیرون آمدن آن لاک پشت ها از خاک و یا بازگشت لاک پشت های پلاک دار که توسط یک خارجی کشف شده بود و چسباندن این فضا و کنش ها به سیاست روز آن زمان، «زادبوم» را یک فیلم خنثی و الکن کرده است که می توانست در به تصویر کشیدن مصائب زندگی دولتمردان موفق باشد اما ساختار فیلم از اساس آن را چند پاره و چند لحنی کرده است که برای یک فیلمی با چنین فرمی نیازمند طراحی درست همراه با نقطه عطف های تاثیرگذار از زندگی آدمها در موقعیت های متفاوت است که در این فیلمنامه به حداقل ها نویسنده راضی می شود و از بیان جزییات صرف نظر می کند.

«زادبوم» زاییده تفکر احساسی است که منطق شخصیت پردازی و داراماتیزه شدن داستان در فیلم نیست و جابجایی موقعیت و یا مسئله اصلی بازگشت لاک پشت ها تنها مناسب یک بخش خبری تلویزیون است که وجودش تنها وابسته به دلبستگی های سیاسی برای ساخت نماد برای کنایه زدن است اما نمی توان در مقابل از قاب بندی های زیبا از جزیره قشم یاد نکرد که فیلم را تنها این قاب های سینمایی است که سرپا نگه می دارد و یا کستینگ درست که مناسب سینما است اما داودی می توانست با یک فیلم منسجم و کارگردانی ساختارمندتری فیلم خوش ساخت و ماندنی تری بسازد.

کلمات کلیدی :

اگر این مطلب را مفید ارزیابی کردید لطفاً به اشتراک بگذارید :