چاپ
به مناسبت روز ملی سینما؛ فیلم های محبوب سینماگران؟ -۲ / از پرویز پرستویی تا ماهایا پطروسیان

30نماایران: به مناسب روز ملی سینما می توانید گزارشی از محبوب ترین فیلم های تاریخ سینمای جهان از سوی سینماگران ایرانی را در سایت 30نماایران شاهد باشید.

به گزارش سایت ۳۰نماایران، در ادامه انتشار محبوب ترین فیلم های سینماگران در میان آثار سینمای دنیا که در شماره ۱۲۹ مجله «صنعت سینما» منشر شده بور را در روز ملی سینما در سایت ۳۰ نماایران بازنتشر کردیم، در قسمت دوم این گزارش مهم با گروه دیکری از محبوب ترین فیلم های سینماگران ایرانی آشنا می شویم.

۲۵ داریوش باباییان

مالنا (جوزپه تورناتوره)

عشق سگی (الخاندرو گونزالس ایناریتو)

پدرخوانده (فرانسیس فورد کاپولا)

مسیر سبر (فرانک دارابانت)

۲۱ گرم (الخاندرو گونزالس ایناریتو)

یادآوری (کریستوفر نولان)

سینما پارادیزو (جوزپه تورناتوره)

آوای موسیقی (رابرت وایز)

پیانیست (رومن پولانسکی)

آفتاب سرخ‌(ترنس یانگ)

طلای مک کنا (جی لی تامیسن)

۲۶ محمدعلی باشه آهنگر

نبرد الجزایز (جیلو پونته کوروو)

پدرخوانده (فرانسیس فورد کاپولا)

کازابلانکا (مایکل کورتیز)

توت فرنگی های وحشی (اینگمار برگمان)

اینک آخر زمان (فرانسیس فورد کاپولا)

مردی برای تمام فصول (فرد زینه مان)

ماجرای نیمروز (فرد زینه مان)

غلاف تمام فلزی (استنلی کوبریک)

ایثار(آندری تارکوفسکی)

راشومون (آکیرا کورساوا)

۲۷ علیرضا برازنده

سرگیجه (آلفرد هیچکاک)

بری لیندون (استنلی کوبریک)

عشق سگی (الخاندرو گونزالس ایناریتو)

آبی،سفید،قرمز (کریشتف کیشلوفسکی)

منهتن (وودی آلن)

رزتا (برادارن داردن)

گاو خشمگین (مارتین اسکورسیزی)

روزی روزگاری در آمریکا (سرجو لئونه)

محله چینی ها (رومن پولانسکی )

شب روی زمین‌(جیم جارموش)

مهر هفتم (اینگمار برگمان)

یک محکوم به مرگ می گریزد(روبر برسون)

۲۸ مجید برزگر

انتخاب ده فیلم از بین این همه فیلمی که مرا در زندگی به حیرت و تمجید واداشته،کار سختی ست،به این فهرست بایستی تعداد زیادی اضافه می کردم و نشد، اما حالا که به این دو فهرست ده تایی نگاه می کنم، می بینم انتخاب هایم،عمدتا فیلم هایی است که تاثیری جدی و پیشنهادی جدی تر برای دستور زبان سنما داشته اند،آثاری که فرم شان و نگاه فیلم سازشان به جهان،فیلم سازان زیادی تربیت کرد و سینما پرشور از آن شد که فقط قصه تعریف کند.

هشت و نیم (فدریکو فلینی)

پرسونا،فریادها و نجواها (اینگمار برگمان)

پول، موشت (روبر برسون

ماجرا (مایکل آنجلو آنتونیونی)

پسر،رزتا (برادران داردن)

آبی،سفید،قرمز (کریشتف کیشلوفسکی)

از نفس افتاده (ژان لوک گدار)

رازها و دروغ ها، ورا در یک (مایک لی)

چشم اندازی در مه (نئودور آنگلوپولوس)

۲۹ عباس بلوندی

همشهری کین (اورسن ولز)

اینک آخر الزمان (فرانسیس فورد کاپولا)

هفت سامورایی (آکیرا کوروساوا)

پدرخوانده (فرانسیس فورد کاپولا)

داستان توکیو(یاسوجیرو ازو)

رزمناو پوتمکین‌(سرگثی آیزنشتاین)

دزدان دوچرخه (ویتوریو دسیکا)

شوالیه تاریکی (کریستوفر نولان)

گلادیاتور ( ریدلی اسکات)

تروا (ولفگانگ پترسن)

۳۰ امید بنکدار

دور از اجتماع خشمگین‌(جان شلزینگر)

بعضی ها داغشو دوست دارن (بیبی وایلدر)

بدنام (آلفرد هیچکاک)

شیطان یک زن است (جوزف فن اشترتبرگ)

ماجرا (میکل آنجلو آنتونیونی)

۳۱ هومن بهمنش

عصر جدید (چارلی چاپلین)

پدرخوانده (فرانسیس فورد کاپولا)

آگراندیسمان (میکل آنجلو آنتونیونی)

غلاف تمام فلزی (استنلی کوبریک)

سینما پارادیزو (جوزپه تورناتوره)

چشمان باز بسته (استنلی کوبریک)

تلالو (استنلی کوبریک)

آبی (کریشفت کیشلوفسکی)

چهارماه و سههفته و دو روز (کریستین مونگیو)

دوشنبه ها زیر آفتاب (فرناندو لئون آرانوا)

۳۲ هومن بهمنش

زنده باد زاپاتا (الیا کازن)

رم شهر بی دفاع (روبرتو روسلینی)

دزدان دوچرخه(ویتوریو دسیکا)

نبرد الجزایر (جیلو پونته کوروو)

سرگیجه (آلفرد هیچکاک)

اینک آخر الزمان (فرانسیس فورد کاپولا)

۲۰۰۱:یک ادیسه فضایی(استنلی کوبریک)

مرد بارانی (بری لوینسن)

راننده تاکسی (مارتین اسکورسیزی)

سرپیکو (سیدنی لومت)

۳۳ حمید بهمنی

کودکی ایوان (آندری تارکوفسکی)

آرواره ها (استیون اسپیلبرگ)

سرگیجه (آلفرد هیچکاک)

برخورد نزدیک از نوع سوم (استیون اسپیلبرگ)

دختری با روبان زرد (جان فورد)

همشهری کین(اورسن ولز)

نابودگر ۲(جیمز کامرون)

باراکا (ران فریک)

رزمناو پوتمکین(سرگثی آیزنشتاین)

جایی برای پیرمردها نیست (برادران کوئن )

۳۴  – مهدی پاکدل

زندگی دیگران (فلورین هنکل فن دونرسمارک)

عشق (میشاییل هانکه)

نیمه شب در پاریس (وودی آلن)

۲۱ گرم (الخاندرو گونزالس ایناریتو)

باشگاه مشت زنی (دیوید فینچر)

داستان عامه پسند (کوئنتین تارانتینو)

فارست گامپ (رابرت زمه کیس)

عصر جدید (چارلی چاپلین)

زیرزمین (امیر کوستوریستا)

گاو خشمگین (مارتین اسکورسیزی)

فهرست شیندلر (استیون اسپیلبرگ)

۳۵ کامبوزیا پرتوی

جاده (فدریکو فلینی)

روزی روزگاری در آمریکا (سرجو لئونه)

فریاد، آگراندیسمان (میکل آنجلو آنتونیونی)

بچه رزمری (رومن پولانسکی)

پدرخوانده (فرانسیس فورد کاپولا)

جیب بر خیابان جنوبی (ساموئل فولر)

فراموش شدگان ، جذابیت ، پنهان بورژوازی (اوئیس بونوئل)

صد و بیست روز سودوم (پی یر پانولو پازولینی)

همشهری کین (اورسن ولز)

مرد آرام‌(جان فورد)

سرگیجه (آلفرد هیچکاک)

جزیره،حفره (کانه تو شیندو)

هفت سامورایی ، زیستن(آکیرا کورساوا)

داستان توکیو (یاسو جیرو آزو)

پاریس تگزاس (ویم وندرس)

این گروه خشن (سام پکین پا)

از نفس افتاده (ژان لوک گدار)

۳۶ پرویز پرستویی

پدرخوانده (فرانسیس فورد کاپولا)

پاپیون (فرانکلین جی شفنر)

بربادرفته(ویکتور فلمینگ)

بن هور(ویلیام وایلر)

زوربای یونانی (مایکل کاکویانیس)

گلادیاتور(ریدلی اسکات)

راننده تاکسی (مارتین اسکورسیزی

سکوت بره ها (جاناتا دمی)

پرواز بر فراز آشیانه فاخته (میلوش فرمن)

می خواهم زنده بمانم (رابرت وایز)

۳۷ آتیلا پسیانی

هفت سامورایی (آکیرا کوروساوا

بانی و کلاید (آرتور بن)

پرندگان (آلفرد هیچکاک)

سه زن (رابرت آلتمن)

مخمل آبی (دیوید لینچ)

میل مبهم هوس (لوئیس بونوئل)

راه مالهالند (دیوید لینچ)

آماتور (هال هارتلی)

شاید شیطان (روبر برسون)

و تمامی فیلم های برادران مارکس

۳۸ ماهایا پطروسیان

ملاکم را برای انتهاب بهترین فیلم های عمرم، تاثیر گداری و میل به دوباره و چندباره دیدن شان و دلتنگی گاه به گاه برایشان قرار دادم.فکر می کنم این صادقانه ترین شیوه انتخاب فیلم های محبوبم می تواند باشد، فیلم های دیگر مورد علاقه ام نیز بسیار بودند،اما این تعداد که نام می برم همواره بیش ترین میل به دوباره دیدن را در من ایجاد کردند و به یاد ماندنی ترین لحظات و صحنه ها را برایم داشتند و مگر سینما جز تاثیرگذاری و ثبت لحظات و حس ها و زیبایی ها در ناخودآگاه انسان است؟و مگر هنر جز این است؟

هملت (کریگوری کوزینسف)

پرواز بر فراز آشیانه فاخته (میلوش فورمن)

سرگیجه، طناب (الفرد هیچکاک)

مجموعه کارهای اینگمار برگمان

مجموعه کارهای ژان لوک گدار

دکتر ژیواگو (دیوید لین)

آگراندیسمان (میکل آنجلو آنتونیونی)

بلوار سانست(بیلی وایلدر)

فهرست شیندلر (استیون اسپیلبرگ)

عروج (لاریسا شپیتکو)

انتخاب ویژه:مردی با دوربین (ژیگا ورتف)، با دیدن این فیلم حس کردم در دومین دهه از قرن بیستم ، سینما را به معنای واقعی تمام کرده است. آنچه سینما را به عنوان هنری مستقل و منحصر به فرد به ما می شناساند، در این فیلم درتمامی ابعاد و ساختار موج می زند. وقتی به دشواری ساخت فیلم در آن دوران و تجهیزات آن زمان رجوع می کنیم، سختی و عشق و نبوغ غریب سازنده آن بیش از پیش خود را نمایان می کند.بعد از ساخته شدن چنین اثری در حدود نود سال پیش دیگر چه چیزی برای ساخته شدن در سینما وجود دارد؟ با این دوربین های دیجیتال ، با این تدوین های ساده شده و با این ابزارهای مدن امروزی و با این تاریخچه غنی تاریخ سینما در پشت سرما؟

گفتنی است, در گروه دوم سینماگران فیلم تحسین شده «پدرخوانده» فرانسیس فورد کاپولا با شش رای و فیلم «سرگیجه» آلفرد هیچکاک توانست با ۵ رای در رتبه دوم  و فیلم های «اینک آخرالزمان» فرانسیس فورد کاپولا و «همشهری کین» اورسن ولز در رتبه های بعدی فرار گرفتند.

بخش اول رای گیری را اینجا ببینید

ادامه دارد….

کلمات کلیدی :

اگر این مطلب را مفید ارزیابی کردید لطفاً به اشتراک بگذارید :