چاپ
آقای وزیر از کدام فیلم خارجی سخن می گوید؟!

30نماایران: ررامین کیانفر- وزیر جدید ارشاد در حالی با عدم قطعیت از اکران فیلم خارجی صحبت می کند که با صراحت نمی تواند از اکران فیلم های سینمای آمریکا صحبت کند و باید مراقب برخی از نکاتی باشد که از سوی حاکمیت دائما در حوزه فرهنگ به آن توصیه می شود و به دنبال راهی برای تقویت سینمای ایران و اهالی آن باشد و این میزان مخاطبان فعلی را هم به فیلم آمریکایی در سینمای جمهوری اسلامی ایران سوق ندهد.

چند هفته ای است که صحبت بر سر بازگشت گسترده فیلم های خارجی به سینماهای کشور است و در این مدت هم مشخص شده که این طرح موافقان و مخالفان بسیاری دارد که البته ماهیت هر طرح در عرصه هنر و به خصوص سینما است اما نکته ای که حاوز اهمیت است به شرایط نامساعد چینش اکران در فصل ها و تمامیت خواهی برخی دفاتر پخش بر مصادره سالنهای سینما برای فیلم های خود بازمی گردد، چند وقتی است که معادله اکران و نگاه تخصصی به آن در شرایط مختلف را برهم زده است و همچنان مشخص نیست که مدیریت اکران دست چه کسانی است؟ و در شرایطی که اوضاع اکران فیلم های ایرانی در یک حلقه مفقوده در حال گذر است و حتی فیلم هایی که بعد از یک ماه از صدور پروانه نمایش راه اکران خود را در یک شرایط نابرابر باز می کند و از طرف دیگر برخی فیلم ها با گذشت چند سال از پروانه نمایش اما در اکران جایی ندارند و یا در یک شکل دیگر، فیلم رفع توقیف شده ای خیلی خودجوش به اکران می رسد، صحبت بر سر واگذاری همین سالنها به فیلم خارجی است!

اکران فیلم خارجی در چند سال پیش از انقلاب بحران جدی را میان تهیه کنندگان داخلی وارد کرد به طوریکه حتی سندیکای تهیه کنندگی به دنبال راهی برای اعلام ورشکستگی سینمای ایران بودند، چرا که اکران فیلم های خارجی در شرایطی که سانسور در آن نقشی نداشت و از طرفی آثار سطحی سینمای داخلی، باعث شده بود تا مردم تمایل بیشتری به دیدن فیلم های خارجی داشته باشند همانطور که در دهه ۶۰ مدیران سینمایی به دنبال اکران برخی فیلم های خارجی به خصوص در ایام جشنواره فیلم فجر به دنبال نسخه پیچیدن برای مسیر سینماگران ایرانی بودند اما امروز در دهه ۹۰ به کل شرایط تغییر پیدا کرده است همانطور که دستگاه قضایی طی چند هفته پیش با شکایت برخی شرکت هایی که با راه اندازی سامانه هایی وابسته به برخی پول ها سعی در درآمدزایی با توزیع و فروش فیلم هایی که با نظر سلیقه ای سانسور شده اند جلوی فعالیت یک سایت خصوصی دانلود فیلم را در یک طرح ضربتی گرفت و همین  رفتار نشان می دهد که مردم به دنبال دسترسی آزاد به خوراک فیلمی خود هستند و نمی توان برای مخاطب فیلم بین جوان امروز نسخه ای از فیلتر ارشاد پیچید، هرچند هستند فیلم هایی که می توان بدون سانسور به نمایش آن ها دل بست همانطور که پردیس کوروش و قلهک در این میان آثار خوبی را انتخاب می کنند و مخاطبان جدی خودشان را هم دارند اما در شرایطی که سینمای ایران در اکران فیلم های خود مانده است و سازمان سینمایی هم در ساخت سالن انفعال کامل دارد و درگیر برگزاری جشنواره های ریز و درشت خودش است، چطور می توان توقع داشت که ظرفیت سینمای ایران به اکران گسترده فیلم خارجی برسد؟!

فطعا روی صحبت بسیاری از علاقه مندان به اکران فیلم خارجی به سینمای آمریکا معطوف می شود و در دورانی که اوضاع سیاسی ایران و آمریکا به سبب وجود یک شخصیت به نام دونالدترامپ در راس امور و در حالی که اصغر فرهادی برنده دو اسکار توانسته از موقعیت خوبی که به جهت اسکار دومش برای سینمای ایران کسب کند، چرا باید ظرفیت سینمای ایران با نظر برخی افراد به سمت اکران فیلم خارجی سوق داده شود و به دنبال راهی باشیم برای تضعیف سینمای ایران!

وزیر جدید ارشاد در حالی با عدم قطعیت از اکران فیلم خارجی صحبت می کند که با صراحت نمی تواند از اکران فیلم های سینمای آمریکا صحبت کند و باید مراقب برخی از نکاتی باشد که از سوی حاکمیت دائما در حوزه فرهنگ به آن توصیه می شود و به دنبال راهی برای تقویت سینمای ایران و اهالی آن باشد و این میزان مخاطبان فعلی را هم به فیلم آمریکایی در سینمای جمهوری اسلامی ایران سوق ندهد.

ناگفته نماند که طرح اکران فیلم خارجی می تواند در گروه دولتی «هنروتجربه» و فعال کردن برخی سینماتک ها اجرا شود اما بارها در همین سایت ۳۰نماایران به مدیریت اشتباهی که بر این گروه دولتی است اشارات بسیاری کردیم که به جای پی ریزی یک پاتوق فرهنگی برای تمامی علاقه مندان سینما تبدیل به جریانی شده است که دوست دارد در برابر جریان اصلی سینمای ایران قرار گیرد همانطور که امسال توانستند در یک اتفاق عجیب به عنوان یک جریان مستقل در جوایز سیمرغ جشنواره فیلم فجر راه پیداکنند! اتفاقی که سالها می گذرد و آفت آن بر پیکره سینمای ایران می ماند.

کلمات کلیدی :

اگر این مطلب را مفید ارزیابی کردید لطفاً به اشتراک بگذارید :