چاپ
بیبی راننده؛ زندگی با موسیقی متن

30نماایران - حمید غفاریان:«بیبی راننده» فیلمی مفرح و هیجان انگیز است که از الگوهای موفق سینمای آمریکا تابعیت می کند، خلق شخصیتی که علاقه و دل مشغولی جذابش تبدیل به حرفه ای نایاب برای او گشته است و می توان در پس این علاقه و دل مشغولی با جهانی روبرو شد که پر از تازگی و داستان های بسیار است که دست فیلمنامه نویس را برای نوشتن باز می کند.

سینما و فانتزی دو مقوله مهم سرگرم ساز بین مخاطبان سراسر جهان است به طوری که امروزه روز با پیشرفت روز به روز تکنولوژی می توان این دو را پرقدرت کنار هم گذاشت و در نهایت محصولی را به مخاطب عرضه کرد که در کنار فروش بسیار بالایی که می توان داشته باشد به سینما به عنوان یک پدیده هنری احترام قائل بود، نسخه ای که می تواند برای سینمای کلیشه این روزهای سینمای ایران پیچید اما کمتر می توان تفکر فانتزی مخاطب پسند را از فیلمسازان ما توقع داشت.

«بیبی راننده» فیلمی مفرح و هیجان انگیز است که از الگوهای موفق سینمای آمریکا تابعیت می کند، خلق شخصیتی که علاقه و دل مشغولی جذابش تبدیل به حرفه ای نایاب برای او گشته است و می توان در پس این علاقه و دل مشغولی با جهانی روبرو شد که پر از تازگی و داستان های بسیار است که دست فیلمنامه نویس را برای نوشتن باز می کند و هیچ محدودیتی نمی توان برای آن در نظر گرفت، چراکه اصلی ترین هویت ساختاری یعتی شخصیت ساخته شده است.

فیلم داستان پسر جوانی است که در رانندگی بسیار ماهر است و دلیل آن هم به تصادفی است که مادر و پدرش را از او گرفت و از آنجاییکه مشاجره بین پدر و مادرش همیشگی بوده است، ترجیح می دهد که دیگر صدای کمتری را بشنود و بیشتر اوقات موسیقی گوش دهد،این دو علاقه اش را در جهت فراری دادن تیم دزدی خرج می کند و موفقیت هایی شگرفی را هم برای رییس و تیم دزدی فراهم کرده است و این کار هم به دلیل پس دادن بدهی به رییسش انجام دهد چراکه او به دنیای جرم تعلق ندارد و در آخر فیلم هم از دختر مورد علاقه اش جلوگیری می کند چون او هم به دنیای جرم تعلق ندارد.

فیلم بیش از آنکه یک داستان روایتی داشته باشد، در ریتم بسیار وابسته به موقعیت هایی است که مخاطب را از ابتدای فیلم تشنه آنها کرده است و هیجانات بازی های کنسولی را می توان با دیدن «بیبی راننده» دریافت کرد،دور از انتظار نیست که سینما وابسته به دنیای گیم شود و هیجاناتی که مخاطب امروزی علاقه مند به تجربه آن است را در یک فضای داستانی ببیند. در این میان اجرای کارگردانی بسیار مهم است و استفاده کامل از دنیای جلوه های ویژه و بدلکاری مدرن که لازمه ساخت فیلم در این گونه است.

دنیای جرم فیلم «بیبی راننده» در عین حال بسیار انسانی است، از رییسی که حتی فرزندش را هم وارد تحقیقاتش می کند و حتی مثال هایی از علاقه او می زند تا شخصیت بادی که در برابر کشته شدن نامزدش تا آخر انتقام اقدام می کند و سرپرستی که شرایط بیبی را باور دارد و سعی می کند در زمانی که با هم می گذرانند برای او نقش یک رفیق را بازی کند و تا انتها پول بیبی را خرج نمی کند و به او می گوید که این پول کثیف است، استدلالی که منجر شده از بیبی یک انسانی بسازد که اجازه نمی دهد آن نگهبان کشته شود و یا فرزند و کیف صاحب ماشین ها را پس می دهد، با این شرایطی که بیبی دارد مطمئنا به دنیای جرم تعلق ندارد.

استفاده بیبی از صداهای ضبط شده و تلفیق آنها با موسیقی، نشان دهنده یک زبانی است برای بیان که بیبی به دنبال آن است، فیلم نیازمند تمرکز بیشتری روی این موضوع داشت، چراکه همین ایده می تواند یک فیلم سینمایی دیگر باشد، در جایی می بینیم که حتی آن نوارها آنقدر برای بیبی مهم است که برای آن خطر می کند.

انسل الگورت در نقش بیبی از آنجاییکه خودش هم دستی در خوانندگی و دی جی دارد بسیار در نقش آفرینی این نقش کمک کرده است و می تواند الگوی خوبی برای خوانندگان ما باشد که بسیار آمدند در سینما و نشان دادند که در بسیاری از اجزای بازیگری و فیزیک مشکل دارند.

 

کلمات کلیدی :

اگر این مطلب را مفید ارزیابی کردید لطفاً به اشتراک بگذارید :