چاپ
آیا «شماره ۱۷ سهیلا» می تواند حریف فیلم مجری درگیر موسسه ثامن و فیلم سازمانی شود؟!

30نماایران: با اعلام سه فیلم نهایی هیات انتخاب اسکار، در میان یک فیلم سازمانی و فیلم دیگر به تهیه کنندگی مجری درگیر موسسه ثامن الحجج، «شماره 17 سهیلا» به لحاظ سینمایی و مضمونی فیلم مناسب تری است.

پیش از تشکیل هیات انتخاب اسکار در بنیاد سینمایی فارابی از سوی کانون کارگردنان مطرح شد که این هیات در محل خانه سینما باید تشکیل شود که این درخواست از سوی بنیاد سینمایی فارابی رد شد و به روال سابق به فاصله یک روز از گمانه زنی های هیات انتخاب با اعلام اسامی آنها، سه فیلم راه یافته به خروجی نهایی هم اعلام شد.

اعضای این هیات عبارتند از آتوسا قلمفرسایی (طراح صحنه و لباس) و محمد آلادپوش (فیلمبردار)، امین تارخ (بازیگر)، فرهاد توحیدی (فیلمنامه نویس)، رامین حیدری فاروقی (مستندساز)، محمدمهدی عسگرپور (کارگردان) و قاسم قلی پور (تهیه کننده) و رائد فریدزاده (معاون بین الملل بنیاد سینمایی فارابی) از نکته های سوال برانگیز حضور سینماگرانی که تقریبا در عرصه جهانی و جشنواره ای کاملا غریب و بی ارتباط هستند و بیشتر به دلیل علاقه خانه سینما به آنها وارد این هیات شدند و بیشتر از اینکه درگیر مسائل سینما به شکل تخصصی اش باشند به مسائل صنفی توجه بیشتری دارند و چطور می شود مهمترین هیات سالیانه سینمایی اسیر سازوکار دوستانه شود و جای افراد فعال در جشنواره های خارجی در این هیات توسط عده ای اشغال شده است که ترکیب متنوع کاری در آن بیشتر رعایت شده است.

اصغر فرهادی که توانسته دو دوره در این رویداد سینمایی مهم به اسکار برسد و امسال هم که فیلمی از ایران ندارد می توانست گزینه ای حتی مشورتی برای هیات انتخاب فیلم به اسکار باشد و جلسات هم اندیشی با وی برگزار کرد اما فارغ از بحث انتخاب فیلم ها، باید به این نکته توجه داشت که طی سالهای گذشته صرف انتخاب نام فیلم برای سازندگان آن جذاب است و همین سوبسیدی می شود برای ادامه فعالیت و اخذ بودجه برای ساخت فیلم بعدی و تهیه کنندگان اطلاع چندانی از چگونگی جذب آرای اعضای آکادمی اسکار ندارند.

«بدون تاریخ، بدون امضاء» ساخته وحید جلیلوند، «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی و «شماره ۱۷ سهیلا» ساخته محمود غفاری به عنوان سه فیلم نهایی اسکار معرفی شدند که در این میان باید دید در نبود فیلم های حائز اهمیت تر کدام گزینه بهتر خواهد بود، «بدون تاریخ بدون امضا» با حضور در جشنواره ونیز و اقبال در جشنواره های صنفی ایران توانسته به این سه فیلم نهایی برسد که البته اعضای هیات انتخاب بر این واقف خواهند بود که شکل و فرم جشنواره ونیز و جشن خانه سینما با اسکار بسیار متفاوت است و حتی نمی تواند پیش درآمد مناسبی برای اعضای آکادمی باشد، داستان فیلم که از موضوعی اجتماعی ایران برخوردار است، فضا و اتمسفر آن برای مخاطب جهانی بسیار غریب و ناآشنا است همانطور که «تنگه ابوقریب» هم به دلیل نداشتن قصه سرراست و همچنین موضوعی نه چندان به روز نمی تواند گزینه جدی باشد و اگر هیات انتخاب، متحیر برخی صحنه های جنگی آن شدند، باید بدانند که هالیوود سالها پیش، فیلم های باکیفیت تری از «تنگه ابوقریب» را به لحاظ فنی ساخته است و همچنان می سازد اما در نهایت «شماره ۱۷ سهیلا» به لحاظ سوژه و پرداخت مضمونی جهانی تر دارد که برای مخاطب جهانی هم جرف های بسیار دارد و در صورتی که در پخش بتواند موفق باشد، از گزینه های مناسب معرفی به آکادمی اسکار خواهد بود.

کلمات کلیدی :

اگر این مطلب را مفید ارزیابی کردید لطفاً به اشتراک بگذارید :