چاپ
«تصنیف باستر اسکراگز»؛ در عمق حیات

30نماایران - حمیدغفاریان:برادران کوئن در تازه ترین اثرشان، بیش از هر چیزی روایت این سمفونی را با فرمی مطرح می کنند که مناسب اقتضائات آن داستان است، در قصه اول با باستر اسکراگزی مواجه هستیم که نشان از یک قهرمان فیلم های وسترن است و در اوج ناباوری که او نخواهد مْرد اما او می میرد و همان اول، فیلم تکلیف مخاطبش را با خودش مشخص می کند.

«تصنیف باستر اسکراگز» تازه تزین فیلم برادران کوئن جزو فیلم های مدرنی است که می خواهد هم به عقبه سینما وفادار باشد و هم لحن مدرنی داشته باشد و فیلمی سر راست از جهان آغاز، زندگی و مرگ است که چطور می توان دست و پا زد در جهانی که می تواند بسیار متفاوت باشد و نگاه به زندگی متفاوت باشد اما در آخر مواجهیم با یک پایان و آن هم مرگ که چقدر می تواند غم انگیز و چقدر می تواند در
ذات خود کمدی باشد.

برادران کوئن در تازه ترین اثرشان، بیش از هر چیزی روایت این سمفونی را با فرمی مطرح می کنند که مناسب اقتضائات آن داستان است، در قصه اول با باستر اسکراگزی مواجه هستیم که نشان از یک قهرمان فیلم های وسترن است و در اوج ناباوری که او نخواهد مْرد اما او می میرد و همان اول، فیلم تکلیف مخاطبش را با خودش مشخص می کند که قرار است با داستان هایی مواجه شوی که بدون سانسور از مرگ سخن خواهند گفت، مرگی که اصلا فکرش را نمی کنی و ناگهان به سراغت می آید همانطور که دختر مسافر وقتی دربرابر پیشنهاد سرکرده دلیجان ها جواب مثبت می دهد اما ناگهان شور دخترانه به سراغش می اید و به دنبال صدای سگش می رود، بدون معطلی وقتی در یک بحران سخت گیر می کند خودش را خلاص می کند، نشان از یک سلوکی می دهد که مقصود مشخص است اما تنها شکل و فرمش متفاوت است.

فیلم به لحاظ فرمی ارجاعات درستی به دل تاریخ سینما دارد و زمانی که می خواهد تصویر سفر دسته جمعی را می دهد، زوایه دوربین به شکل جان فورد گرفته می شود تا آسمان در آن نقش مهمی داشته باشد و یا در روایت پیرمرد می بینیم که طبیعتی را به تصویر کشیده اند که حیات در آن نقش مهمی دارد و حتی زمانی که پیرمرد این طبیعت را بهم می ریزد اما در عمق آن هم حیات را می بینیم و یا در روایت مرگ آن پسرک نمایشنامه خوان هم با مرگی مواجه هستیم که طبیعت او را به جریان می اندازد، همه داستان ها و روایت در دل همین طبیعت جذاب و خیلی نکته سنج خلاصه می شود و در آخر هم در توقف همان طبیعت فیلم را به پایان می برد، پایانی بر جدال و چالش هایی که در فیلم مطرح می شود و دلیجانی که بدون توقف در حال حرکت است که نشان از زندگی دارد که به همین شکل قرار است ادامه داشته باشد و آدمهایی که باید یک دیگر را تحمل کنند، چراکه این قانون بقا خواهد بود.

«تصنیف باستر اسکراگز» یک فیلم نوگرا در اشل منحصر خودش است که برادران کوئن برای سال ۲۰۱۸ نسخه آن را پیچیده اند که می تواند سرآغاز یک جریان مهم در سینمای دنیا باشد و قصه گویی متراکم اما منسجم با یک فرم مثال زدنی، می تواند نسخه ای با تاریخ انقضای بالا برای سینماگران دنیا باشد که چطور ببینید و چطور قصه بگویید و چطور مخاطبت را با تصاویرت جذب کنی.

اگر این مطلب را مفید ارزیابی کردید لطفاً به اشتراک بگذارید :